Tuesday 22 November 2011

Mesej rahsia kami : Bab 8

Pelajar Baru

Aku mengetuk-ngetuk jariku di keyboard komputer berulang-ulang kali. Sesekali aku mengerling jarum jam di dinding. Sudah pukul 9 lebih nampaknya namun, nama Kai masih belum muncul di online list dalam forum Sekolah Tinggi Kizuna. Aku resah. Selalunya waktu-waktu begini, dia sudah berada di depan komputernya. Mungkinkah kerja sekolahnya terlalu banyak malam ini sampaikan dia tidak masuk ke forum lagi?

Aku menunggu lagi sehingga jam hampir pukul 11 malam sambil membelek-belek komik kegemaranku, namun namanya masih belum timbul. Kini aku yakin, dia tidak akan online lagi. Terus kumatikan komputerku dengan kecewa. Hasrat hati hendak berchatting dengannya terpaksa kubatalkan. Buku komik di dalam tangan sudah tidak menarik lagi, lantas kucampakkan ke lantai.

Aku membaringkan tubuhku ke atas katil sambil membelek-belek telefon bimbitku. Masih belum ada e-mel baru mahupun missed call. Aku mengeluh berat sambil menutup mukaku dengan bantal dengan fikiran yang menerawang jauh. 

Siapa agaknya perempuan yang keluar dengan Kai tadi? Rasanya dia bukan budak sekelas Kai, malah bukan juga peminat Kai. Ramai juga perempuan yang minat pada dia dan kalau tak silap aku, dia pasti akan menerima surat cinta ataupun luahan perasaan sekali setiap bulan. Yang peliknya, satu pun dia tak pernah terima menjadikan dia salah seorang pelajar lelaki paling 'mahal' di sekolahku.

Kai selalu akan memberitahu aku kalau dia terima sebarang luahan perasaan. Bila aku tanya kenapa dia tak nak terima, dia sekadar menjawab, "Malaslah!" atau "Perempuan tu leceh sikit" atau "Aku tak minat perempuan macam tu."

Jadi perempuan macam mana yang kau minat, Kai?

Ah!! Tak boleh jadi! Aku tak boleh tidur kalau aku tak tahu siapa perempuan yang keluar dengan dia tadi. Pantas tanganku mencapai telefon bimbit dan mendail nombor telefonnya. Beberapa deringan kemudian, dia menjawab.

"Helo?"

"..." Aku terdiam gugup. Tak tahu bagaimana hendak memulakan pertanyaan.

"Helo? Ryo?"

"He.. helo, Kai. Err... kau tengah buat apa?"

"Baru lepas tidurkan Gen. Kenapa?"

"Err.. emm.. sebenarnya aku nak tanya kau sikit."

"Tanya apa?"

"Petang tadi.. emm.. lepas sekolah, kau balik terus ke?"

"Hah? Err.. ya. Aku balik terus. Kenapa kau tanya?"

"Bukan kau kata nak ambil Gen ke?"

"Hahaa.. maksud aku, aku balik terus lepas ambil Gen. Kenapa, Ryo?"

Jantungku tersentap. Kai sedang menipu? Tapi kenapa? Kenapa dia tak mahu beritahu aku yang dia sebenarnya keluar dengan seorang perempuan? Ataupun.... mungkinkah aku sebenarnya yang tersalah orang?

Aku ketawa kecil. "Tak ada apa-apa. Saja tanya. Aku tak nampak kau online malam ni, jadi aku saja telefon tanya kau."

Bunyi nafas Kai kedengaran halus di telefon. "Kau rindu dekat aku ke?"

"Mengarut!" Aku pantas membidas kata-katanya. Dia juga sekadar ketawa. Nampaknya, aku langsung tak dapat buka mulut bertanya pada Kai tentang perempuan yang aku nampak bersamanya tadi. Mungkin juga aku sebenarnya takut hendak mendengar jawapan dari mulutnya. Kalaulah Kai akhirnya mengaku yang dia dah ada girlfriend, bagaimana agaknya reaksi aku?

Tapi yang lebih membuatkan aku runsing ialah.... kenapa dia perlu menipu?

Aku mengucapkan selamat malam kepadanya dengan hati yang sedikit gundah.

****

Aku menguap lalu terus menutup mulutku dengan telapak tangan. Mengantuk pulak rasanya pagi ni. Mataku memandang sekeliling di dalam kelasku. Semua pelajar kelihatan sibuk berborak-borak sesama sendiri dan ada juga yang tunduk menekur buku di meja. 

"Wei Ryoki, aku dengar kau terpilih main dalam pasukan sekolah. Tahniah." Tegur seorang kawan sekelasku, Ichiro Kaiji. Dia menepuk-nepuk bahuku mesra. Aku sekadar mengangguk sambil mengesat air mata yang keluar gara-gara terlalu mengantuk tadi. 

Tempat dudukku terletak di meja paling belakang di sebelah tingkap. Dari dulu lagi, kalaulah cikgu tidak mengatur susunan tempat duduk, aku pasti akan memilih meja di sudut paling belakang di tepi tingkap. Dari tingkat 2 ini, dapat kulihat padang bola yang terletak berdekatan dengan jelasnya. Kali ini, Ichiro menjadi jiran sebelah mejaku dan dialah manusia yang paling rapat denganku di kelas. Ah... kalau tak silap aku, Ichiro ni pernah jadi junior Takumi masa di menengah rendah dulu.

"Kau kenal Takumi kan? Kapten pasukan bola sekolah?" Aku menyoal dan dibalas dengan anggukan dari Ichiro. "Dia tu terkenal ke masa di menengah rendah dulu?"

"Hemm.. aku tak rapat sangat dengan dia. Tapi, apa yang aku dengar, dia tu anak orang kaya. Pergi sekolah dihantar, balik berjemput. Kononnya dia tak berapa bercampur dengan orang dulu." Jawab Ichiro sambil melabuhkan punggungnya di kerusi.

Oh... memang sangat bertentangan dengan Takumi yang aku kenal sekarang ni. 

Pintu kelasku dibuka dan masuklah guru kelasku, Cikgu Yuka Minamoto, seorang guru perempuan yang kecil molek berkaca mata tebal dan berambut pendek paras bahu. Semua pelajar kembali ke tempat duduk masing-masing dan mengucapkan selamat pagi kepadanya sebelum duduk dan memandangnya dengan senyap. Cikgu Yuka memang agak kelam-kabut orangnya. Kebanyakan pelajar lelaki termasuklah aku selalu jugak mengusik dia.

"Hari ni kamu semua akan dapat kawan baru. Pelajar pertukaran dari Osaka. Silakan masuk, cik Iwase."

Seorang perempuan berambut panjang lengkap berpakaian seragam sekolahku masuk ke dalam kelas dan berdiri tercatuk di sebelah Cikgu Yuka. Dia memandang sekeliling dan tunduk memberi hormat. "Nama saya Sora Iwase, dari Osaka. Sila beri tunjuk ajar." Katanya dan mengukir seulas senyuman.

Aku terkejut! Wajahnya, susuk tubuhnya memang serupa dengan perempuan yang aku nampak keluar bersama Kai semalam. Kutenung wajah perempuan itu dengan kurang senang. Adakah ini kebetulan?

Gadis bernama Sora itu disuruh duduk di sebuah kerusi kosong bersebelahan seorang pelajar perempuan. Sempat dia bertegur sapa dengan kawan sekelasku  itu sebelum duduk.

"Cantiknya dia." Ichiro berbisik. Ya... sebagai seorang lelaki, aku mengakui gadis itu mempunyai rupa paras yang cantik. Badannya tinggi dan langsing, amat sesuai sekali dengan skirt pendek sekolah, berambut panjang berwarna coklat tua yang lurus dan disepi sedikit menggunakan pin, bermata bulat, berkulit cerah, berhidung mancung dan mempunyai bibir yang merah merekah. Pendek kata, seorang gadis yang amat cantik dan kelihatan sempurna.

"Hoi, Ryoki! Kenapa kau tenung budak perempuan tu macam tu?" Tegur Ichiro lagi.

Huh?

"Mana ada aku tenung dia." Kataku masih merenung Sora dengan pandangan mata yang tidak senang. Gadis secantik ini kelihatan amat padan sekali dengan Kai.


Loceng rehat akhirnya berbunyi kuat. Masa yang ditunggu-tungguku akhirnya telah tiba. Terasa tepu otakku menghadam subjek Matematik dan Bahasa Inggeris (dua-dua subjek ni ialah subjek kelemahanku). Aku menutup buku dan melemparkannya di bawah meja sebelum menyembamkan mukaku ke meja.

"Ryoki, nak pergi kafe?" Seorang lagi kawan sekelasku, Yoshiyuki Hattori mengajak.

"Emm.." Aku membalas perlahan lalu bangkit dari kerusi. Pada ketika itu mataku seperti terpandang ke arah Sora. Dia sedang bersandar di kerusi dan sedang menoleh ke arahku. Aku sekadar memandangnya sekilas sebelum menyertai kawan-kawanku yang lain. Agak aneh juga cara pandangan mata perempuan itu.

"Ryoki Hijiri?" Suara lunak seorang gadis menegurku ketika aku sudah sampai di pintu belakang kelas.

"Ya?" Aku menjawab malas namun segera membesarkan mata melihat Sora Iwase sedang berjalan ke arahku. Dia kenal aku?

"Tak sangka kita sekelas." Katanya.

"Hah? Kau kenal aku?" Aku menyoal hairan.

Dia tersenyum. "Tak. Aku tak kenal kau. Tapi, aku kenal Kai Tasuke." Balasnya.

Mukaku berkerut. Tak salah lagi. Dialah perempuan yang keluar dengan Kai semalam. "Kau ni siapa? Macam mana kau kenal Kai?"

"Kami kawan sejak kecil masa di Osaka." Jawabnya.

Aku berdiri kaku.

"Ibu dia dan ibu aku berkawan baik dan masih berhubung walaupun dia dah pindah ke sini masa 10 tahun. Aku dapat alamat emel dia dari ibuku dan kami pernah berbalas mesej juga beberapa kali. Dia pernah bercerita pasal kau. Kamu berdua jiran kan?"

Aku mengangguk. Di dalam hati sedikit terkilan kerana Kai tidak pernah emnyebut nama budak perempuan ini langsung sepanjang perkenalan kami. Malah, nampaknya dia ada kata tadi yang dia dan Kai pernah berbalas-balas mesej sebelum ni. Tapi kenapa Kai tidak pernah bercerita pasal Sora kepadaku?

"Emm.. aku nak pergi makan dulu." Aku membalas dengan suara yang sedikit dingin walaupun sebenarnya moodku hendak makan sudah pun hilang. Aku hanya mahu pergi dari Sora sahaja.

"Okey. Memandangkan kita sekelas, kita patut bergaul dengan lebih rapat. Terima kasih sebab jaga Kai selama ni." Sora tersenyum lagi dan kembali ke tempat duduknya.

Apa ni? Kenapa dia cakap seolah-olah dia datang ke sini sebab nak ambil balik Kai? Adakah dia dan Kai memang berpasangan?

"Kau nak makan ke tak nak ni, Ryoki?" Ichiro menyoalku setelah melihat mukaku yang agak masam mencuka ini.

Aku menggeleng. "Aku dah kenyang." Kataku lalu mengatur langkah meninggalkan mereka dan menuju ke satu tempat yang menjadi kawasan aku mencari ketenangan selain daripada sungai berhampiran rumahku iaitu DI ATAS BUMBUNG BANGUNAN SEKOLAH.

-bersambung-

9 comments:

  1. huhu.sora ske kat kai yang sukakan ryoki yang juga ske kan kai.teringat sekai ichi hatsukoi la.

    ReplyDelete
  2. sekaiichi hatsukoi tu my favourite yaoi anime. ;D

    ReplyDelete
  3. heheh.same la.tapi aku lagi ske junjo romantica.lebih romantic la katakan

    ReplyDelete
  4. haha dan aku,,
    suka dua dua manga tu ! hikhik
    tp siyes makin best story nih
    tetiba rasa tercabar dgn kehadiran sora

    ReplyDelete
  5. lebih suka sekaiichi sbb cter psl first love. bg ak, yg tu lbih romantik. heheee.. kalo junjo, rsnya aku suka junjo egoist sbb si hiroki tu agak hot n best.

    sora: hehehh... msti kna ada watak yg buat konflik cket. baru best.. hahaaa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. hawa lak suka klu nk crossover 2-2 sbb citer ngan company dorg sama. kan ada isaka time sekaiichi hatsukoi?

      Delete
  6. aku ske junjo egoist sebab hiro san tu tsundere!hehe
    aku ske ritsu x onodera sebab onodera hensem giler

    ReplyDelete
  7. haha datang nyibuk
    dalam junjou, aku pun suka junjou egoist
    tertarik dengan story dia kot ^^
    lagipun hiro bukan budak sekolah. so nampak matang :)
    tp aku more to sekaiichi. ufufufu

    ReplyDelete
  8. sekaiichi hatsukoii fans <3 yeay jump* tsundere more good than yandere minna >< yandere so kowaiii T_T but lovely sometimes .emm takumi so cool but brave too i love him hhahaah ^///^shy hehehhe i realllllly hate one woman in huhuhhu but sora please be brave gals if not i'll sad huk huk ....
    * sing aishite ..aishite *ahhh

    ReplyDelete

Komen-komen korang sangat-sangat dihargai.