Sunday 18 December 2011

Mesej Rahsia Kami : Bab 11

FRIENDS TILL THE END

Aku mencangkung di tepi padang sambil mendengar penerangan dan arahan terakhir dari kapten pasukan bola sepakku, Takumi. Dia kelihatan begitu bersemangat menyusun atur dan memberi kata semangat kepada pasukanku sebelum perlawanan kami bermula tidak lama lagi. Walaupun telingaku mendengar setiap patah kata dari mulut Takumi, namun sekali-sekala mataku melirik jauh memandang kumpulan penonton yang rata-rata terdiri daripada pelajar sekolah tinggi Kuwato memandangkan perlawanan persahabatan ini diadakan di sekolah mereka. 

Dari jauh aku melihat beberapa orang pelajar berseragam sekolahku yang tidak sampai 1/3 daripada pelajar Kuwato. Namun, bilangan mereka yang kecil itu tidak bermakna mereka akan tunduk pada penyokong kumpulan yang besar. Dapat kulihat beberapa orang pelajar perempuan sedang memegang sepanduk nama sekolahku, tidak kurang juga dengan pelajar-pelajar lelaki yang memakai bandana dan begitu semangat bersorak-sorai.

Dan dari kejauhan itu juga aku dapat lihat sesusuk tubuh seorang lelaki yang sekadar duduk di tepi padang bersama pelajar lain. Dia tidak bersorak, namun apabila pandangan mata kami bertaut, dia mengukir seulas senyuman padaku. Senyuman pemberi semangat. Hatiku bergoncang sedikit melihat Kai. Dia sudi datang menonton perlawanan persahabatanku juga dan aku memang gembira. Imej Kai mengucup bibirku ataupun jika seperti katanya yang dia hanya mahu berlatih CPR denganku tidak dapat kupadam dari ingatan. Pantas aku menggeleng-gelengkan kepala.

Aku mesti fokus!

"Ryoki!" Takumi memanggil lalu aku pantas menoleh memandangnya. "Kau jadi penyerang ya. Macam biasa. Budak yang pakai jersi nombor 4 tu badan dia agak besar. Aku dengar dia pernah main untuk pasukan ragbi semasa di menengah rendah. Hati-hati dengan dia." Katanya sambil menunjuk pada pemain pertahanan lawan yang memang bertubuh sasa ala-ala ahli sukan angkat berat itu.

Aku menelan air liur sedikit kerana badannya memang dua kali ganda saiz badanku. Namun aku sekadar mengangguk. "Jangan bimbang pasal aku." Aku memberi jaminan.

Takumi tersenyum sebelum dia melakukan sesuatu di luar dugaanku. Dia menepuk kepalaku perlahan sambil berkata, "Bagus!" sebelum dia mula berlari ke tengah padang apabila wisel dibunyikan pengadil. Aku sedikit terkejut, namun segera tersedar dan berlari mengikutnya. 

Mataku mengerling sejenak ke arah Haru yang sedang duduk di bangku pemain ganti. Tiada senyuman di bibirnya seperti selalu. Nampaknya Haru agak marah padaku kerana kami masih belum bertegur sapa selepas insiden aku memarahinya di tepi padang sebelum ini. Perasaan bersalah sedikit menjalar di hatiku memandangkan dia memang sudah kehilangan kawan-kawan rapatnya akibat gosip gay itu. Dan sekarang, dia kehilangan aku juga walaupun aku tahu dia masih berkawan baik dengan Kai.

Wisel sekali lagi dibunyikan dan perlawanan pun bermula. Pemain pasukan lawan sememangnya mempunyai kelebihan beradu di gelanggang sendiri dan mereka lebih kerap menguasai permainan dan menyerang ke pintu gol. Mujur juga penjaga gol sekolahku, Toyama memang cekap orangnya walaupun apabila hampir separuh masa pertama tamat, gol pertama telah dibolosi mereka menjadikan kedudukan sekarang ialah 0-1. Beberapa orang pemain simpanan telah pun dimasukkan namun tuah masih belum menyebelahi kami.

Masa rehat membuatkan kesemua pemain terduduk keletihan. Kupandang wajah Takumi yang agak kemerahan itu dan dia juga nampak amat letih. Betul katanya. Pemain-pemain Kuwato memang hebat.

"Macam mana ni, Takumi? Player kita banyak dah letih tu." Kata seorang pelajar tahun tiga.

"Kelemahan pasukan kita ialah sebab kita tak ada jurulatih macam mereka. Selama ni, kita berlatih sendiri dan kapten yang akan bantu kita. Cikgu penasihat kita tu setakat goyang kaki saja." Sahut seorang lagi pelajar tahun tiga yang lain.

"Betul tu. Entah salah siapalah yang buat cikgu Araide tak nak turun padang lagi." Kata pemain yang lain pula.

Aku hanya mendengar dengan diam. Mataku melirik ke arah wajah Haru yang mula berubah rona. Memang guru penasihat kelab bola sepak merangkap jurulatih kami ialah cikgu Araide, cikgu yang sama yang menerima luahan perasaan daripada Haru. Kini, mungkin atas sebab itu juga, dia tidak lagi melihat kami berlatih. Mungkin dia sedang mengelak dari berjumpa dengan Haru. Mungkin juga dia tidak mahu mendengar sebarang gosip-gosip liar lagi. Cikgu mana yang mahu namanya digosipkan dengan pelajarnya sendiri, apatah lagi kedua-duanya ialah sama jantina.

"Sudahlah tu! Jangan nak salahkan orang lain pulak. Kita main betul-betul untuk separuh masa kedua ni." Takumi menempik kuat membuatkan kesemua mereka terdiam.

Aku berjalan menghampiri Haru dan duduk di sampingnya. "Kau.. emm kau okey?" Aku menyoal.

"Tak payah nak sibuk pasal aku, Ryoki. Bukan ke kau pun anggap aku ni lelaki gay yang menyusahkan." Katanya dingin.

Aisehh.. merajukkah si Haru ni? Nak tergelak pun ada bila tengok Haru memuncungkan bibirnya macam budak sekolah rendah. Namun aku tahu, ini bukan masanya untuk mengusik dia. Lagipun, aku pun salah juga dan aku masih belum minta maaf lagi.

"Sorry weh. Aku memang cakap kasar pada kau hari tu, Haru. Aku tak patut cakap macam tu. Janganlah marah lagi." Aku meminta maaf.

Haru mendiamkan diri.

"Wei, aku minta maaf ni." Aku mengulang. "Hari tu, memang aku ada masalah dengan Kai. Sebenarnya, semua masalah berpunca daripada aku. Aku ni yang tak berapa betul sikit sekarang. Aku tahu niat kau baik. Sorrylah ya."

Haru memandangku. "Kalau kau nak aku maafkan kau, kau kena buat sesuatu untuk aku."

"Apa dia?"

"Ceritakan semuanya pada aku dari A sampai ke Z." Katanya.

Keningku mula berkerut. "Nak cerita apa pulak?"

"Pasal kau dengan Kai. Sejak bila kau mula suka dia..."

Mukaku kini berubah terus. "Apa kau merepek ni?"

"Ryoki, aku bukan butalah. Aku tahu apa yang tersirat dalam otak lembab kau tu." Katanya.

"Lembab?" Aku menjelingnya geram. Dia panggil aku lembab? Nak kena belasah ke budak ni?

Haru mula tersengih. "Ya! Lembab! Sangat lembab sebab kau pun tak sedar-sedar."

"Sedar apa?"

Haru menggeleng-gelengkan kepalanya. "Tak ada apa-apa." Katanya lalu bangkit berdiri apabila dia melihat Takumi mula memanggil pemain-pemain pasukanku.

"Hei, apa  kau cakap ni?" Aku menumbuk bahunya perlahan namun dia sekadar ketawa. Pada masa itu, aku sedar yang dia telah mula memaafkanku. Aku lega. Haru telah menjadi sahabatku semula.

"Ryo! Haru!" Aku terdengar seseorang memanggil kami lalu terus menoleh. Kelihatan Kai sedang berdiri beberapa meter dari kerusi pemain di tepi padang.

Sebaik sahaja aku terpandang wajah Kai, kurasakan perutku seperti memulas dan jantungku hendak berhenti. Imej itu kembali menghantui fikiranku. "Apa dia?" Namun, kugagahkan diri juga bertanya.

"Main betul-betul. Dah separuh masa kedua ni. Kalau menang, aku janji akan belanja korang berdua." Katanya separuh melaung.

Haru membuat lambang peace dengan dua jarinya sambil tersengih manakala aku sekadar mengangguk sebelum berlari ke arah Takumi yang kusedar sedang merenung kami bertiga dari jauh. Mungkin dia hilang sabar melihat aku dan Haru masih bergurau senda di tepi padang dalam masa yang genting ini.

Sekelip mata semangatku kembali memuncak. Aku mesti jaringkan gol. Demi sekolahku. Demi pasukanku. Dan demi Kai.


Haru dimasukkan sebagai penyerang menggantikan seorang pelajar tahun tiga yang dikeluarkan kerana kecederaan. Dia kini bergabung bersamaku dan aku yakin aku dan dia dapat bermain dengan baik. Takumi mengambil tempatnya sebagai pemain tengah dan dia memang seorang pemain yang cekap. Aku bernekad yang setiap hantaran daripadanya tidak akan kupersia-siakan.

"Haru, abaikan mulut-mulut orang lain. Kau layak bermain atas padang ni dengan kami." Kataku sambil menepuk bahu Haru. Aku tidak mahu dia terasa dengan kutukan pemain-pemain lain.

Haru tersenyum dan mengangguk. 

Wisel dibunyikan dan bola dihantar bertubi-tubi. Pergerakanku sentiasa disekat oleh pemain berbadan besar berjersi nombor 4 itu dan aku sentiasa mengambil kesempatan itu menyepak bola kepada pemain lain. Peluangku untuk menjaringkan gol masih belum tiba nampaknya. Aku mengerling ke arah Kai di tepi padang. Dari duduk, dia bangkit berdiri dan kini dia juga menjengah ke depan menyertai pelajar-pelajar lain yang bersorak di tepi.

Kesempatan datang apabila bola bergolek di kaki Haru. Dia menggelecek bola hendak membawa ke kotak penalti dan aku benar-benar yakin dia akan berjaya menjaringkan gol apabila dua orang pemain pertahanan pasukan Kuwato mula mengepung Haru. Salah seorang daripada mereka tunduk dan seperti sengaja melibas kaki Haru dengan kuat. Dia tersungkur ke tanah dan bola itu tercampak keluar dari padang.

Aku pantas berlari ke arahnya yang masih tidak bangkit berdiri. "Haru!" Aku memanggilnya cemas.

Tidak lama kemudian dia mula mengangkat mukanya dengan wajah yang berkerut menahan kesakitan. Jika tidak kerana kelihatan air mata di tepi matanya, aku pasti menyangkakan kecederaan yang dialaminya tidak serius.

"Kau okey ke Haru?" Aku menyoal lalu memandang ke arah betisnya. Haru masih terbaring sambil memegang kakinya yang nampak tercedera itu. Beberapa orang pemain mula mengelilinginya.

"Dia okey ke?" Kedengaran suara seseorang menegur.

"Alah... sikit je tu. Mengada je lebih."

"Bangunlah wei, budak gay. Takkanlah lembik sangat kau ni. Buat malu sekolah kita je."

Aku kini terkesima. Situasi Haru lebih buruk daripada yang kusangka. Dengan wajah Haru yang kelihatan sedang menanggung perit di kaki, aku amat pasti hatinya menanggung luka yang lebih dalam apabila pasukannya sendiri seperti memperlekehkannya. Mengatanya seperti dia ialah buah yang rosak. Aku mula naik geram. Kalau hendak diikutkan hati, mahu saja aku menumbuk mulut-mulut mereka yang mengatanya tadi. Penumbukku kini tergenggam erat.

"Keluarkan dia dulu. Nampaknya serius juga kaki dia." Suara Takumi seperti air sejuk yang menyiram ke atas bara yang menyala. Kemarahanku juga kian reda apabila Takumi menunjukkan dia mengambil berat terhadap kawanku itu. Haru diusung keluar dari padang dan perlawanan pun bersambung beberapa minit kemudian.

*****

Aku dan Kai menjenguk Haru yang terbaring di bilik rawatan sekolah tinggi Kuwato. Kakinya dibalut dan diletakkan ice pack oleh petugas bilik rawatan dan dia sendiri tersenyum lemah memandang ke arahku.

"Macam mana?" Dia menyoal.

"Kita kalah." Aku menjawab perlahan dan kelihatan rona sedih di mata Haru. Rasanya dia begitu berharap kami akan memenangi perlawanan ini. "Tak apalah. Perlawanan lain kali kita mesti akan menang." Aku memujuk.

"Betul. Kaki kau sakit lagi ke?" Kai pula menyoal.

"Sikit-sikitlah. Kaki diorang tu macam batang besilah. Sakit gila waktu aku kena libas tadi."

"Aku tengok diorang tu macam sengaja je tadi." Kata  Kai sambil mengambil tempat di sebelah Haru di atas katil. Dia merenung betis Haru sambil berkerut.

"Biasalah main bola. Kadang-kadang memang boleh cedera." Aku membalas. Kaki Haru memang kelihatan lebam dan aku pasti hentakan tadi memang kuat. Nasib baik tak patah saja.

Bunyi SMS di telefon bimbitku mengejutkan kami semua. Pantas ku membaca SMS dari Takumi yang meminta hendak berjumpa denganku sekejap di tepi padang lalu aku terus meminta diri meninggalkan Kai dan Haru di bilik rawatan. Aku berjalan perlahan-lahan menyelusuri sepanjang koridor di luar blok bilik rawatan yang terletak di tingkat bawah. Bangunan sekolah tinggi Kuwato ni agak mengelirukan juga rasanya.

"Bagus kerja kau tadi." Sayup-sayup kedengaran suara seseorang yang aku kenal di belakang bangunan itu. Aku berjengket menghampiri dinding dan mengintai di sebaliknya. Kelihatan Yamase Nao dan Tokito Jin, pelajar tahun tiga sekolahku sedang berbual dengan dua orang pemain bola pasukan sekolah Kuwato.

Aku mengerutkan dahi. Kalau tak silap, mereka berdua tu lah pemain yang mengepung Haru tadi.

"Nah, ambil upah kau berdua. Ingat, jangan bagitau sesiapa pasal benda ni." Kata Nao sambil menghulurkan beberapa helai wang kertas kepada kedua-dua pemain Kuwato yang sudah mula tersengih-sengih seperti kerang busuk itu.

"Tapi, aku pelik jugak. Kenapa korang nak kami cederakan budak tu? Bukan ke dia pasukan korang?" Salah seorang daripada pemain Kuwato menyoal sambil mengira-ngira wang Yen di tangannya.

"Hishh.. diamlah kau! Jangan banyak tanya. Sekarang, kau berdua mesti pura-pura tak kenal kami. Faham!" Jin pula menyampuk dengan muka yang garang.

Dan aku yang berdiri di sebalik dinding sambil memasang telinga itu, mula menggenggam penumbukku dengan rasa yang amat marah. Kecederaan Haru nampaknya bukan satu kemalangan.

-bersambung-

5 comments:

  1. bukan kawasan D, kotak penalti.. kawasan D lebih kepada main basketball.. kotak penalti lebih kepada bola sepak

    ReplyDelete
  2. waktu baca tajuk ingatkan dorang ade declare ape2 ke...rupenye tak. hehe cuak kejap ^_^"

    ReplyDelete
  3. sora: heheee... belum lagi. nak panjangkan lagi cerita ni... >.<

    ReplyDelete
  4. gruuu~ sejuk sejuk panas je sy rase skrg nih. haha

    ReplyDelete
  5. ^__^ sweet cool nice sad ^_^ all have inside hehehe i still wait other chapter weeee happy new year vicky hope you get what you want and gods bless you always * huggy *

    ReplyDelete

Komen-komen korang sangat-sangat dihargai.